Rotterdam, 13 juni 2022 – Afgelopen zaterdag werden drie grote winnaars gekozen tijdens de finale van de Kids for Kids Challenge van samenwerkingsverband Sam& voor alle kinderen. Basisscholen de Masten uit Rosmalen, de Kingbeek uit Grevenbicht en de Reuzepas uit Geleen vielen in de prijzen. Uit maar liefst 348 inzendingen heeft een vakkundige jury deze winnaars gekozen tijdens de finale. De ideeën werden beoordeeld op originaliteit, schaalbaarheid en toepasbaarheid.
Host Angela Esajas, lerares van het jaar 2021 voor primair onderwijs overhandigt prijs aan winnende groepjes.
Dit weekend presenteerden 10 geselecteerde groepen bij een eigen ingerichte stand hun idee en prototype aan een vakjury. De jury bestaande uit; Monique Maks, bestuurder Sam& voor alle kinderen en directeur Jeugdfonds Sport & Cultuur, kindjury Mia (12 jaar), en Willem Voogd, acteur en presentator van onder andere De Proefkeuken, hadden de lastige taak om drie winnaars te kiezen. De jury beoordeelde de ideeën op criteria als; schaalbaarheid, toepasbaarheid, en originaliteit.
'De winnende groepjes blonken uit door hun originele ideeën die zowel toepasbaar als schaalbaar zijn. Daarnaast waren de ideeën ook nog eens fantastisch uitgewerkt. Het was een hele lastige beslissing, want eigenlijk hadden alle ideeën iets speciaals. We gaan hier weg met veel goede inspiratie om nog meer ouders én kinderen te bereiken.’ aldus, jurylid Monique Maks, bestuurder van Sam& voor alle kinderen.
Basisschool De Masten uit Rosmalen
Een van de winnende ideeën is bedacht door Pim, Sophie en Marie. Hun idee is gericht op het aandacht vragen en geld ophalen voor Sam&. Iedereen in Nederland kan via een speciale app een lichtje aansteken waardoor er een groot hart verlicht wordt op opvallende gebouwen. In het prototype wordt een groot hart verlicht op de Maastoren in Rotterdam. Pim: ‘ik had niet verwacht dat we zouden winnen, maar het is gelukt! Het was zo leuk!’
Basisschool De Kingbeek uit Grevenbicht
Julie, Indie en Rafaël hebben een t-shirt ontworpen. Ze willen dit speciale t-shirt verspreiden onder allerlei bekende Nederlanders, die daar aandacht aan besteden via social media. Het was dan ook een hele slimme zet van het groepje om het prototype aan te bieden aan acteur, presentator en tevens jurylid Willem Voogd. Als heel veel mensen het t-shirt dragen, zullen veel ouders het samenwerkingsverband leren kennen. Het shirt zal voor iedereen te koop zijn en de opbrengst gaat natuurlijk naar Sam&.
Basisschool De Reuzepas uit Geleen
Het laatste winnende idee kwam van Funet, Quinty en Sumaya. Zij willen bekendheid voor Sam& creëren door middel van een flashmob bij bekende voetbalwedstrijden in Nederland. “Tijdens de warming-up dragen de spelers al een hesje met het logo van Sam& en de aanvoerders hebben een aanvoerdersband om met het logo. De borden voor de flashmob liggen al klaar op de stoelen van het publiek. Na de rust start de flashmob en het hele stadion doet mee!”, legde het groepje enthousiast uit.
De afgelopen weken hebben honderden bassischoolkinderen tussen de 8 en 12 jaar oud, in Nederland meegedacht over hoe ouders die het minder breed hebben beter geïnformeerd kunnen worden over de steun die er is voor hun kinderen. Dit is namelijk nog niet bij iedereen bekend, maar wel nodig. Aangezien ruim 300.000 kinderen en jongeren opgroeien in armoede, waardoor meedoen met leeftijdsgenoten niet voor alle kinderen vanzelfsprekend is. Tijdens ruim 80 gastlessen op basisscholen in het hele land werden kinderen uitgedaagd om na te denken over dit vraagstuk.
Publicatiedatum: 13 juni, 2022